Chat-bot as a means of organizing psychological help for adolescents in the Republic of Karelia
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-203-211
Abstract
The results of the study on the role of chatbots in the organization of psychological support for adolescents in the Republic of Karelia are presented. The data indicate a high degree of youth involvement in the digital environment, which opens new opportunities for psychological support through anonymous and accessible platforms. According to the survey results, adolescents show a need to receive help through chatbots, but prefer communication with live psychologists in most cases. The study highlights key topics that teens are interested in, such as self-determination, learning, and emotional distress. The identified needs became the basis for the creation of the chatbot "Psychological Compass", which offers a wide range of psychological support, information and educational materials.
About the Authors
O. Yu. YudinaRussian Federation
O. Yu. Yudina – Senior lecturer at the Department of Psychology
E. A. Safronova
Russian Federation
E. A. Safronova – lecturer of the Department of Psychology
V. V. Kruglova
Russian Federation
V. V. Kruglova – student
A. E. Semenova
Russian Federation
A. E. Semenova – student
A. A. Abramkova
Russian Federation
A. A. Abramkova – student
A. A. Belova
Russian Federation
A. A. Belova – student
References
1. Социальные сети и мессенджеры: вовлеченность и предпочтения // ВЦИОМ. Новости. – URL: https://wciom.ru/analytical-reviews/analiticheskii-obzor/socialnye-seti-i-messendzhery-vovlechennost-ipredpochtenija (дата обращения: 16.01.2025).
2. Эксперты: почти у половины детей в возрасте 5–7 лет в России есть смартфон // ТАСС. – URL: https://tass.ru/obschestvo/6427381 (дата обращения: 02.01.2025).
3. Дубровина, И. В. Практическая психология образования : учебное пособие. – 4-е изд. – СанктПетербург : Питер, 2004. – 592 с.
4. Половнева, М. В. Анализ развития и применения технологии чат-бот // Теория и практика современной науки. – 2018. – № 6(36). – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/analiz-razvitiya-i-primeneniya-teh nologii-chatbot (дата обращения: 15.01.2024).
5. Brandtzaeg, P. B., Skjuve, M., Dysthe, K. K., Folstad, A. (2021). When the social becomes non-human: young people's perception of social support in chatbots. Proceedings of the 2021 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, CHI '21, 1–13. Yokohama, Japan. – URL: https://dl.acm.org/doi/abs/10.1145/3411764.3445318 (дата обращения: 02.01.2025).
6. Lucas, GM, Gratch, J, King, A, Morency LP. It’s only a computer: virtual humans increase willingness to disclose. Comput Human Behav. 2014. Aug; 37:94–100. doi: 10.1016/j.chb.2014.04.043. – URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0747563214002647 (дата обращения: 02.01.2025 ).
7. Статистика Telegram (сентябрь 2024) // Инклиент. – URL: https://inclient.ru/telegramstats/#telegram2 (дата обращения: 16.01.2024).
8. ГБУЗ «РПНД» : сайт. – URL: https://www.rusprofile.ru/id/1867231 (дата обращения: 17.01.2025).
9. Центр медико-социальной профилактики «Клиника, дружественная к молодежи» : сайт. – URL: https://gdb.karelia.ru/центр-медико-социальной-профилактик (дата обращения: 17.01.2025).
10. ГБОУ РК «Центр диагностики и консультирования» : сайт. – URL: https://goucdk.karelia.info / (дата обращения: 17.01.2025).
11. ГБУЗ РК «Городская детская поликлиника № 1» : сайт. – URL: https://babypol1.ru (дата обращения: 17.01.2025).
12. КЦСОН РК : сайт. – URL: https://social-karelia.ru/category/dokumenty (дата обращения: 17.01.2025).
13. Лютова-Робертс, Е. К. Техники психологического консультирования в повседневной жизни / Е. К. Лютова-Робертс. – Санкт-Петербург : Речь, 2010. – 175 с.
Review
For citations:
Yudina O.Yu., Safronova E.A., Kruglova V.V., Semenova A.E., Abramkova A.A., Belova A.A. Chat-bot as a means of organizing psychological help for adolescents in the Republic of Karelia. THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education). 2025;(1(71)):203-211. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-1-71-203-211

