Museum pedagogy as a means of historical and patriotic education of youth
https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-2-72-107-111
Abstract
The article examines the importance of museum pedagogy as an innovative approach to teaching and educating students and cadets in the discipline "History of Russia" and other disciplines of the humanitarian cycle. The author considers museum pedagogy as an interdisciplinary methodology that contributes to the formation of a worldview and the development of the personality of students.
About the Author
N. L. RyabtsevaRussian Federation
N. L. Ryabtseva – senior lecturer at the History Department
Kaliningrad
References
1. Дорофеева, Е. В. Предварительные замечания о состоянии патриотизма в студенческо-курсантской молодёжной среде // Проблемы межрегиональных связей. – 2021. – № 15. – С. 81–84.
2. Дорофеева, Е. В. Роль музейной педагогики как инновационной гносеологической и аксиологической педагогической практики в образовательном пространстве вуза // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота : психолого-педагогические науки. – 2020. – № 2 (52). – С. 65–70.
3. Кетова, Л. М. Музейная педагогика как инновационная педагогическая технология // Человек в мире культуры. – 2012. – № 4. – С. 76–81.
4. Нефедова, А. С. Патриотическое воспитание как приоритетное направление образовательной политики // Учёные записки ЗабГУ. Сер. Педагогические науки. – 2017. – Т. 12. – № 5. – С. 6–12.
5. Основы патриотического воспитания граждан Российской Федерации. Методические рекомендации. – URL: https://molod.gov39.ru/upload/iblock/e5a/z95cx2m94ont6b5y9hadg7hb4jr232dy.pdf (дата обращения: 12.05.2025).
6. Столяров, Б. А. Музейная педагогика. История, теория, практика : учебное пособие. – Москва : Высшая школа, 2004.
7. Щеглова, О. Н. Историко-патриотическое воспитание населения Калининградской области посредством музейной деятельности : методические рекомендации. – Калининград, 2024.
Review
For citations:
Ryabtseva N.L. Museum pedagogy as a means of historical and patriotic education of youth. THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education). 2025;(2(72)):107-111. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-2-72-107-111

