Preview

THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education)

Advanced search

The relationship of the level of trust in people with strategies of behavior in conflict among the children of the orphanage

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-2-72-194-204

Abstract

The article deals with the problem of the relationship between the level of trust in people and the strategies of behavior in conflict among the children of the orphanage. The results of an empirical study are presented, and training has been developed to increase the level of trust in people and develop skills for effective behavior in conflict situations for children from an orphanage.

About the Authors

I. A. Konopleva
Western Branch of the Federal State Budgetary Educational Institution of the Russian Academy of Sciences
Russian Federation

I. A. Konopleva – Candidate of Technical Sciences, Associate Professor 

Kaliningrad



A. V. Gerasimova
Federal State Budgetary Educational Institution of Higher Education "Saint-Petersburg State Institute of Technology (Technical University)"
Russian Federation

A. V. Gerasimova – Ph. D. ped. sciences, associate professor, Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of Personnel Management and Advertising 

St. Petersburg



V. S. Konopleva
Western Branch of the Federal State Budgetary Educational Institution of Higher Education
Russian Federation

V. S. Konopleva – Candidate of Economic Sciences, Associate Professor 

Kaliningrad



O. V. Strelkova
Institute of Engineering Pedagogy and Humanitarian Training, Baltic State Academy of Fishing Fleet Kaliningrad State Technical University
Russian Federation

O. V. Strelkova – Candidate of Psychological Sciences, Associate Professor, Department of Social Sciences, Pedagogy and Law 

Kaliningrad



References

1. Абельбейсов, В. А. Социализация детей-сирот и детей, оставшихся без попечения родителей в детском доме: социологический анализ проблемы // Социосфера. – 2011. – № 1. – С. 53–58.

2. Антоненко, И. В. Доверие: социально-психологический феномен. – Москва, 2004. – 319 с.

3. Анцупов, А. Я. Конфликтология / А. Я. Анцупов, А. И. Шипилов. – Санкт-Петербург : Питер, 2022. – 551 с.

4. Букарева, А. Р. Влияние материнской депривации на конфликтное поведение подростков – воспитанников детского дома : сборник трудов конференции. / А. Р. Букарева, А. А. Протоколистова, Н. С. Бобровникова // Социокультурные и психологические проблемы современной семьи: актуальные вопросы сопровождения и поддержки : материалы Международной научно-практической конференции (Тула, 17 нояб. 2021 г.) / редкол.: Н. А. Степанова [и др.]. – Чебоксары : Среда, 2021. – С. 51–53.

5. Гришина, Н. В. Психология конфликта. 2-е изд. – Санкт-Петербург : Питер, 2008. – 544 с.

6. Жедунова, Л. Г., Посысоев, Н. Н., Юрасова, Е. Н. Исследование когнитивной сферы у воспитанников детских домов // Ярославский педагогический вестник. – 1999. – № 1 (19) . – С. 114–121.

7. Зарипова, Ю. Р. Нарушение доверительных отношений как проявление травматического опыта подростков – воспитанников детского дома / Ю. Р. Зарипова // Вестник Санкт-Петербургского университета : Научно-теоретический журнал, 2008. – № 1. – С. 252–258.

8. Ильин, Е. П. Психология доверия. – Санкт-Петербург : Питер, 2013. – 288 с.

9. Киселева, О. В. Влияние личностных особенностей на выбор копинг-стратегий у подростков с нарушениями и без нарушений поведения / О. В. Киселева // Известия РГПУ им. А.И. Герцена. – 2007. – № 29. – С. 152–154.

10. Колоколова, К. А. Особенности социализации детей-сирот и детей, оставшихся без попечения родителей, в детском доме / К. А. Колоколова // Международный студенческий научный вестник. – 2016. – № 5-1. – С. 57–58.

11. Короткевич, О. А. Психологические особенности доверия к себе и к миру подростков-сирот / О. А. Короткевич, А. Д. Зикеева // Физиологические, педагогические и экологические проблемы здоровья и здорового образа жизни : сборник научных трудов X Всероссийской научно-практической конференции, 29-30 марта 2017 г., г. Екатеринбург / Российский государственный профессионально-педагогический университет. – Екатеринбург : РГППУ, 2017. – С. 166–173.

12. Кулагина, И. Ю. Диагностика мотивационно-потребностной сферы социальных сирот / И. Ю. Кулагина, Л. В. Сенкевич // Вопросы психического здоровья детей и подростков (Научно-практический журнал психиатрии, психологии, психотерапии и смежных дисциплин). – 2007. – № 2 (7). – С. 102–103.

13. Купрейченко, А. Б. Психология доверия и недоверия. – Москва : Издательство «Институт психологии РАН». – 2008. – 564 с.

14. Лупекина, Е. А. Психология сиротства : тексты лекций по дисциплине по выбору для студентов специальности 1-23 01 04 «Психология» / Е. А. Лупекина; Мин-во образования РБ, Гомельский государственный университет им. Ф. Скорины. – Гомель : ГГУ им. Ф. Скорины, 2009. – 151 с.

15. Прихожан, А. М. Психология сиротства / А. М. Прихожан, Н. Н. Толстых. – 3-е изд. – Москва : Национальный фонд защиты детей от жестокого обращения. – Санкт-Петербург : Питер. – 2007. – 413 с.

16. Райгородский, Д. Я. Практическая психодиагностика. Методики и тесты / Д. Я. Райгородский. – Самара: БАХРАХ, 1998. – 672 с.

17. Рукавишникова, Н. Г. Я-концепция подростков-воспитанников детского дома // Ярославский педагогический вестник. – 2020. – № 1 (112). – С. 171–178.

18. Скрипкина, Т. П. Психология доверия : учебное пособие для студентов высших педагогических учебных заведений. – Москва : Академия, 2000. – 264 с.

19. Lazarus, R. S., Folkman, S. Stress, Appraisal and Coping. New York : Springer, 1984. – 445 p.


Review

For citations:


Konopleva I.A., Gerasimova A.V., Konopleva V.S., Strelkova O.V. The relationship of the level of trust in people with strategies of behavior in conflict among the children of the orphanage. THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education). 2025;(2(72)):194-204. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-2-72-194-204

Views: 75


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)