Preview

THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education)

Advanced search

Interdisciplinary approach in research activities of cadets in physics

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-2-72-233-236

Abstract

The article considers the issues of using an interdisciplinary approach in research and educational activities of cadets of maritime specialties as a tool for developing professional competencies of cadets. Examples of the implementation of this approach in educational and creative processes are presented, as well as its role in training future maritime specialists who are able to effectively solve complex professional problems. Particular attention is paid to the role of physics as a discipline that forms a scientific worldview and understanding of natural processes. An interdisciplinary approach is considered as a key tool for integrating theoretical knowledge and practical skills necessary for successful professional activity.

About the Author

N. P. Krukovich
Калининградский государственный технический университет
Russian Federation

N. P. Krukovich – Candidate of Technical Sciences, Associate Professor 



References

1. Рузавин, Г. И. Методология научного познания : учебное пособие для вузов / Г. И. Рузавин. – Москва : ЮНИТИ-ДАНА, 2012. – 287 с.

2. Брешковская, К. Ю., Декина, Е. В., Кувырталова, М. А. Методологические основы междисциплинарного подхода к проблеме практической подготовки студентов-бакалавров в педвузе // Современные проблемы науки и образования. – 2017. – № 6. – URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=27163 (дата обращения: 06.10.2024).

3. Коробий, Е. Б. Активизации учебно-познавательной деятельности студентов как педагогическая проблема / Е. Б. Коробий // Теория и практика общественного развития. – 2014. – № 3. – С. 141–144.

4. Студеникин, С. И. Активизация учебно-познавательной деятельности обучающихся на групповых занятиях / С. И. Студеникин, А. И. Рублев, Л. А. Лядова // Евразийский союз ученых. – 2015. – № 2-3 (11). – С. 54–59.

5. Кабыткина, И. Б. Познавательная активность студентов: проблемы и пути повышения / И. Б. Кабыткина // Международный научно-исследовательский журнал. – 2021. – № 6 (108). – URL: https://research-journal.org/archive/6-108-2021-june/poznavatelnaya-aktivnost-studentov-problemy-i-putipovysheniya (дата обращения: 26.08.2023).

6. Григорьева, Е. В., Куличков, С. В., Плоткина, В. А. Применение междисциплинарного подхода в образовательной и научно-исследовательской деятельности на примере преподавания инженерных дисциплин курсантам судомеханических специальностей // Научные труды Дальрыбвтуза. – 2022. – Т. 61. – № 3. – С. 87–92.

7. Елагина, В. С., Хайрулин, Ш. Ш., Рогожин, В. М. Междисциплинарный подход к формированию универсальных компетенций в процессе изучения гуманитарных дисциплин в военном вузе // Современные проблемы науки и образования. – 2019. – № 2. – URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=28655 (дата обращения: 23.05.2024).

8. Крукович, Н. П. Прогностическое моделирование в рыболовстве как одна из составляющих профессионального образования морских инженеров // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота : психолого-педагогические науки. – 2018. – № 1(43). – Калининград : Издательтво БГАРФ, 2018. – С. 199–204.

9. Гордеева, Д. С. К Проблеме эколого-экономической направленности профессионального образования // Балканско научно обозрение. – 2019. – Т. 3. – № 2(4).

10. Крукович, Н. П. К вопросу формирования эколого-экономической культуры будущих морских специалистов // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота : психологопедагогические науки. – Калининград : Издательство БГАРФ. – 2021. – № 2 (56). – С. 206–210.


Review

For citations:


Krukovich N.P. Interdisciplinary approach in research activities of cadets in physics. THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education). 2025;(2(72)):233-236. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-2-72-233-236

Views: 106


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)