Preview

THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education)

Advanced search

The introduction of artificial intelligence in the educational process

https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-2-72-164-167

Abstract

In the modern world, with the rapid development of information technology, artificial intelligence is becoming part of the educational process. It has a special impact on educational activities, offering us a variety of ways to increase the effectiveness of the education system. This article reveals the relevance of artificial intelligence, as well as the advantages and disadvantages of its implementation in education. Conclusions are drawn about the impact of the use of artificial intelligence on the educational process.

About the Authors

Yu. M. Borshchevskaya
Нижегородский государственный университет им. Н. И. Лобачевского
Russian Federation

Yu. M. Borshchevskaya – Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor  



M. I. Koldina
Нижегородский государственный педагогический университет им. К. Минина
Russian Federation

M. I. Koldina – Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor  



M. P. Prokhorova
Нижегородский государственный педагогический университет им. К. Минина
Russian Federation

M. P. Prokhorova – Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor 



References

1. Канатьев, П. В. Применение нейросетей в образовательном процессе среднего и высшего профессионального образования / П. В. Канатьев, О. Н. Филатова, С. А.Зиновьева // Проблемы современного педагогического образования. – 2024. – № 84(4). – С.67–69.

2. Колдина, М. И., Методические рекомендации применения платформы Google в профессиональном образовании / М. И. Колдина, А. С. Лобанов, Н. В. Фролова // Проблемы современного педагогического образования. – 2024. – № 82-4.

3. Носкова, К. С. Инновационные подходы в организации образовательного процесса / К. С. Носкова, Е. С. Меркушова, О. Н. Филатова // Инновационные подходы к решениию професиональнопедагогических проблем. – Нижний Новгород, 2024. – С. 82–84.

4. Себина, Е. В. Применение сквозных технологий в образовании / Е. В. Себина, О. Н. Филатова, Е. В. Лукина // Проблемы современного педагогического образования. – 2023. – № 80-1. – С. 261–263.

5. Филатова, О. Н. Применение искусственного интеллекта в профессиональном образовании / О. Н. Филатова, Е. В. Лукина, М. В. Гринина // Проблемы современного педагогического образования. – 2024. – № 82-1. – С. 407–409.

6. Филатова, О. Н. Цифровые помощники профессионального обучения / О. Н. Филатова, Е. В. Барабашкина, А. А. Трифанова // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота. – 2023. – № 4(66).

7. Фирсов, М. В. Содержание педагогической модели сопровождения профессионального самоопределения обучающейся молодежи в дистанционном формате / М. В. Фирсов, О. Н. Филатова, Д. П. Морозов // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота. – 2020. – № 4(54).

8. Щеглова, А. А. AR-технология как условие развития современного образования / А. А. Щеглова, О. Н. Филатова // Вестник Башкирского государственного педагогического университета им. М. Акмуллы. – 2023. – Т. 3. – № S1(68). – С. 10–13.

9. Merkushova, E. S. Application of robotics in the sphere of education / E. S. Merkushova, O. N. Filatova // Bulletin of M.Akmulla Bashkir State Pedagogical. – 2023. – T. 3. – № S1(68). – Р. 10.


Review

For citations:


Borshchevskaya Yu.M., Koldina M.I., Prokhorova M.P. The introduction of artificial intelligence in the educational process. THE TIDINGS of the Baltic State Fishing Fleet Academy Psychological and pedagogical sciences (Theory and methods of professional education). 2025;(2(72)):164-167. (In Russ.) https://doi.org/10.46845/2071-5331-2025-2-72-164-167

Views: 93


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2071-5331 (Print)